HERFELINGEN – Dit jaar geen traditioneel schoolfeest in De Regenboog maar wel een druk bezochte ‘openklasdag’. 

Al een paar jaar is de gemeentelijke basisschool De Regenboog aan de steenweg Asse in Herfelingen – met zijn 182 kinderen – afgestapt van een jaarlijks schoolfeest. De schooldirectie, het onderwijzend personeel en de ouderraad kiezen er voor een dergelijk ‘kinderfeest’ nog slechts om de twee jaar te organiseren. Alternerend wordt er voorzien in een ‘openklasdag’. Directeur Chistoph Segers: “Die dag krijgen ouders, familie en sympathisanten de kans de schoolomgeving, de leerkrachten en de manier van lesgeven te beleven wat dan ook bijdraagt tot een groter vertrouwen in de school en in haar medewerkers. Vandaag is het dan ook alle hens aan dek om die afspraak tussen school en thuisfront optimaal te benutten”.

Vele voordelen

Vanuit de school ziet directeur Segers vele voordelen bij zo’n opendeur. “Het biedt een gelegenheid voor directe communicatie tussen ouders en leerkrachten, wat kan helpen om eventuele zorgen of vragen te bespreken. Het is ook een vruchtbare manier om de sterke punten van de school te tonen aan potentiële nieuwe leerlingen en hun ouders. Het versterkt eveneens de band tussen de school en de ouders en andere familieleden. Die krijgen zo nog een bijkomende kans om nieuwe ideeën of initiatieven aan te brengen en vooral nog meer betrokken te worden bij het schoolleven. Ook voor onze scholieren biedt dit voordelen. De leerlingen kunnen trots hun werk en hun school laten zien aan hun ouders, wat kan bijdragen tot hun motivatie en zelfvertrouwen. De school kan bovendien ook waardevolle feedback opvangen van ouders over wat goed werkt en wat mogelijk verbeterd kan worden”.

Ganzenveer

“Tijdens de ‘Openklasdag’ was het er ons ook om te doen het jaarthema in de kijker te zetten. Onder de vlag ‘DICHTerBIJ’ staat dit schooljaar in het teken van de poëzie. We kozen voor dit jaarthema omdat we opnieuw willen inzetten op lezen. En gedichten zijn daarbij net dat tikkeltje anders en meer. Kinderen komen niet heel vaak in contact met poëzie terwijl het vaak pareltjes zijn en makkelijk te lezen. We hebben een vervolgverhaal geschreven op rijm waarin de jonge dichter Ganzenveer op zoek moet gaan naar zijn echte naam. Dat verhaal vertellen we in acht delen over het hele schooljaar. Bij elke deel hoort een bundel met gedichten rond één thema”, duidt de directeur de werkwijze.

Zonder de ‘clou’ van het verhaal prijs te geven toch een paar hoofdstukken uit Ganzenveers verhaal: mensen uit het dorp willen een standbeeld oprichten maar twee schepenen liggen dwars…., een standbeeld veronderstelt een naambord…… , op zoek naar Ganzenveers naam…., een pratende gans op een eiland…. , de drie wensbloemen…., er komt toch een standbeeld  maar wat wordt de naam…..?

Een gans schooljaar in de ban

“Het verhaal op zich is zodanig opgebouwd dat het de leerlingen een gans schooljaar in de ban houdt. Via het interpreteren en schrijven van poëzie leren de kinderen verschillende perspectieven verkennen en creatieve oplossingen bedenken. Door zelf poëzie te schrijven verbeteren ze hun schrijfvaardigheden, leren ze met taal te spelen en ook en vooral meer van ‘taal’ te houden”, aldus nog de  gedreven schooldirecteur.

Het oudercomité zorgde voor hapjes en tapjes.

Dit nieuwsbericht delen: