EDINGEN betreurt het verdwijnen van de bankautomaten uit het straatbeeld

Ook in Edingen verdwijnen de geldautomaten uit het straatbeeld en worden zij vervangen door een netwerk van Batopin-lokalen dat de gelddistributie centraliseert. Niet iedereen is daar even gelukkig mee. Zo doet een gerucht de ronde dat de stad aan de oorzaak van de verdwijning van de gewone geldautomaten zou liggen. Het lokaal bestuur weerlegt evenwel stellig die aantijging en laat zijn inwoners duidelijk weten dat die geruchten volkomen uit de lucht zijn gegrepen en dan ook totaal onjuist zijn.

Batopin is een gezamenlijk initiatief van de vier grootste banken in België (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, en KBC) om een gemeenschappelijk netwerk van geldautomaten te creëren en uit te rollen. Zij willen zo de beschikbaarheid van contant geld waarborgen, zelfs nu steeds meer mensen gebruikmaken van digitale betalingen.  

Het lokaal bestuur geeft aan op geen enkele manier mee verantwoordelijk te zijn voor het nemen van die beslissing. Integendeel, het bestuur betreurt de verdwijning van de klassieke geldautomaten en  de daarmee gepaard gaande ongemakken ten gevolge van een groeiend gebrek aan vlot toegankelijke geldafhaalpunten.

Geen gehoor

“Als lokale overheden hebben we geen enkele invloed op de locatiekeuze en stimuleren we de banken absoluut niet om te stoppen met de populaire en vertrouwde dienstverlening. Integendeel, op voorstel van de gemeenteraad van 11 maart 2021 werd hieromtrent al een brief gestuurd naar de bevoegde ministers voor economie en consumentenbescherming, aan Febelfin en aan de partnerbanken van Batopin. Dat initiatief kreeg evenwel geen gehoor. Het zijn de banken zelf die beslissen of ze een bankautomaat behouden of hem laten verwijderen. Volgens de vier betrokken banken wordt het verdwijnen van de geldautomaten ruimschoots gecompenseerd worden door de uitbreiding van het neutraal netwerk van Batopin (Belgian ATM OPtimization Initiatief)”, luidt het.

Edingen kreeg twee Batopin-punten. Het eerste aan het station en het tweede in de Hernestraat in het voormalig bibliotheekpand naast Zeeman, met elk meerdere automaten. Dat is misschien goed nieuws voor de binnenstad en haar handelszaken maar het lokaal bestuur betreurt ten zeerste ook het verdwijnen van de geldautomaten buiten die perimeter. Bovendien heeft het bestuur Batopin bevraagd over het ontbreken van kleine coupures waardoor jongeren of zij die genieten van een financiële begeleiding niet aan hun trekken kunnen komen. Dat brengt daarenboven een verschuiving van de bankactiviteiten met zich mee waardoor de handelaars dan ook veel meer wisselgeld moeten teruggeven bij kleinere aankopen. Batopin benadrukt dat niet alle apparaten die kleine coupures aankunnen en dat die kleine coupures slechts 20% uitmaken van de opgevraagde bedragen.

Voldoen aan behoeften van alle klanten

“Hoewel Batopin (waarschijnlijk) kostenbesparingen en operationele efficiëntie nastreeft bij deze beslissing, zou het een goed idee zijn om te heroverwegen hoe ze de klanttevredenheid kunnen verbeteren. Een goede klantenservice betekent immers voldoen aan de behoeften van alle klanten”, stelt het lokaal bestuur duidelijk.

Dit nieuwsbericht delen: