HERNE – Een dertigtal start to runners hadden afspraak in het park Ter Rijst met coach Jean-Luc

Zoals dit al het geval was de 15 vorige jaren wordt in Herne de eerste dinsdag van april de ‘Start to Run’ opnieuw op gang getrokken. Samen met coach Jean-Luc Deherder en zijn runningmate Erik Basteleus worden dan op dinsdag en donderdag belangstellenden uitgenodigd de loopschoenen aan te trekken. De achterliggende intentie is zó in 10 weken tijd een aanvaardbare conditie op te bouwen. Afspraak hierbij is telkens 19u30 op de parking Ter Rijst gelegen aan de Steenweg Asse in Herfelingen. Het loopterrein is het park Ter Rijst.

De eerste afspraak

Start to Run is een loopprogramma dat sinds 2001 al tienduizenden Vlamingen de smaak van het lopen heeft bijgebracht. Omwille van zijn vele mogelijkheden kiest Jean-Luc als oefenterrein voor het  domein Ter Rijst. De ruime parking, de goede wegen en de prachtige dreven lenen zich uitstekend tot wandelen, joggen en lopen.

Wie aan zijn of haar conditie wil werken en deel uitmaken van het gezelschap wordt vanaf nu iedere dinsdag en donderdag op de plaats van afspraak verwacht. Wie de eerste afspraak gemist heeft ….. geen probleem ….. aansluiten kan heel zeker nog tot donderdag 11 april.

Zoals het concept het wil beginnen de lopers bij de eerste sessie met 1 minuut lopen gevolgd door 1 minuut stappen. In de eerste vijf weken, met twee loopsessies per week, worden de loop- en staptijden stelselmatig verhoogd om zo aan het eind van week 5 te komen tot 5 minuten lopen en 5 minuten stappen. Vanaf week 6 worden dan de looptijden opgedreven en de staptijden verminderd om zo uiteindelijk te komen tot slechts één looptijd over een afstand van 5 km. Na de 20 loopsessies mogen de ‘uithouders’ zich dan bijzonder trots buigen over het welslagen van hun onderneming.

Voor deze Start to Run kreeg Jean-Luc niet alleen respons uit Herne. Er daagden ook deelnemers op uit haast alle buurgemeenten tot Halle toe.

Regelrechte smoezen

Om de twijfelaars enigszins een duwtje in de rug te bezorgen gaf Jean-Luc ooit zijn top-10 mee van de regelrechte smoezen :

  1. Ik ben te moe  – Extra bewegen na een werkdag levert juist meer energie op en verfrist. Je wordt minder snel moe als je voldoende beweegt en je voelt je fitter.
  2. Ik heb geen tijd  – Je hoeft niet veel extra tijd te voorzien. Door kleine aanpassingen in je dagelijkse activiteiten stapel je heel de dag ‘beweegtijd’ op.
  3. Ik beweeg al genoeg  – Beweeg je echt 30 minuten per dag? Dan ben je goed bezig! Maar hoe meer je beweegt, hoe beter je je zal voelen.
  4. Ik ben te dik  – Wat meer bewegen zorgt er, samen met het aanpassen van je voeding, voor dat je gewicht kan verliezen.
  5. Ik ben geen sportief type  – Om voldoende te bewegen hoef je echt niet sportief te zijn. Er zijn heel wat mogelijkheden om meer te bewegen in je dagelijks leven.
  6. Ik heb gezondheidsproblemen  – Bewegen is vaak goed voor de gezondheid, ook tijdens revalidatie en herstel. Vraag je arts advies over wat je kan en mag doen.
  7. Ik ben te oud  – Oudere mensen die meer bewegen blijven langer fit en hebben minder kans om te vallen. Ook botontkalking krijgt minder kans.
  8. Bewegen is duur  – Bewegen is veelal gratis: wandelen, tuinieren, … vaak kan je zelfs besparen door te bewegen zoals benzine besparen door de auto thuis te laten.
  9. Het is te laat om te beginnen sporten  – Het is nooit te laat om extra te bewegen. Je zal zien, je voelt je fitter en een goede conditie zorgt ervoor dat je volop van je vrije tijd kan genieten.
  10. Ik hou het toch niet vol  – Er wordt rekening gehouden met iedereens mogelijkheden. En…. het is leuker en je stimuleert elkaar om vol te houden.
Dit nieuwsbericht delen: