PAJOTTENLAND – Meedoen aan Tournée Minerale heeft alleen maar voordelen

In de aanloop naar februari 2024 en de campagne ‘Tournée Minerale’ wil de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland met aan het roer Bianca Vanreepingehen mee de aandacht vestigen op niet alleen de nakende ‘1 maand zonder alcohol-campagne’ maar ook op zijn werking en dienstverlening met onder meer de uitleenbare ‘Pompidou-prijs-materialen’. In Plosje10 in Bever werd de nieuwe lokale Tournée Minérale-campagne gelanceerd en toegelicht. De ambassadeur van Tournée Minerale 2024 is Cath Luyten

1 maand zonder alcohol

De campagne van VAD/De Druglijn roept al voor een zevende keer iedereen op om in februari – voor het eerst of opnieuw – een maand lang geen alcohol te drinken. De actie wordt lokaal aangestuurd in het kader van gezonde gemeente en de duurzame ontwikkelingsdoelstelling goede gezondheid en welzijn door de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland (Bianca Vanreepinghen) en ondersteund door een partnership van de lokale ambtenaren gezondheid uit Herne (Franciska Dekens), Bever (Els Reynaers), Galmaarden (Sylvie Leblicq), Gooik (Dorien De Weert)  en Lennik (teven De Ryck), LOGO Zenneland en VAD (Vereniging voor alcohol en andere drugproblemen).

Bianca van Reepinghen: “Tournée Minérale ontstond 7 jaar geleden Meer dan honderdduizend Vlamingen reageerden op de oproep en registreerden zich op de website. De nieuwe campagne roept ook deze keer iedereen op om zich deze maand, voor het eerst of opnieuw, te houden aan één maand geen alcohol te drinken”.

‘Pompidou-prijs-materialen’

In 2021 haalde de Intergemeentelijke preventiedienst een Europese prijs binnen. De Europese groep Pompidou reikt tweejaarlijks een aantal prijzen uit voor hoogwaardige preventie op gebied van drugs en alcohol waarbij jongeren erg betrokken zijn. Onder de noemer S.A.M.e.N (Spreken, Aanpakken, Meten en Nadenken) werden toen vanuit het Pajottenland een project ingediend. Het dossier leverde een top-3-prijs op met een tegemoetkoming van 5000 euro. Via ook dat budget investeerde Preventiewerk Pajottenland in de zogenaamde ‘Pompidou-prijs-materialen’ om zo lokaal nog een betere en meer optimale preventie rond middelengebruik te kunnen voeren. Er werden alcohol- en drugbrillen, een Playstation console en een game aangekocht. Die hulpmiddelen worden thans ter beschikking besteld van verenigingen uit de sectoren jeugd,  sport, welzijn en gezondheid, en senioren uit de aangesloten gemeenten. “Via de playstation en de alcoholbril kan een racegame uitgeprobeerd worden om zo een idee te krijgen van de effecten op de baan” promoot de beleidsmedewerker.

Alternatieven op alcohol

“De focus van de campagne van ook dit jaar ligt op je vrij voelen met en de gezondheidsvoordelen van Tournée Minérale: vrij van een kater met een verloren dag tot gevolg, vrij van sociale druk om te drinken en vrij om tijdens de rest van het jaar op een doordachte manier zelf te bepalen wanneer je wel of niet een glas drinkt. De keuzevrijheid tijdens de maand zonder alcohol is verzekerd dankzij het groot aanbod aan alcoholvrije dranken in de diverse verkooppunten én één ding staat als een paal boven water: men heeft geen alcohol nodig om zich  te amuseren”, aldus de preventiemedewerker.

De ganse maand februari zetten de deelnemende Pajotse gemeenten in op sensibilisering rond de campagne.  De bedoeling is de bevolking warm te maken voor alternatieven voor alcohol maar vooral ook om de gezondheidsvoordelen van ‘een maand zonder’ te benadrukken. Want gezondheidsvoordelen zijn er zeker. Je hebt meer energie, je slaapt beter, je hebt een gezond gewicht, je spaart geld uit,…

“Om de bekendmaking en de doeltreffendheid van de actie alle kansen te geven verspreidt de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland dan ook informatie via de pers, de sociale media, de gemeentelijke infobladen, spandoeken, affiches en stickers op openbare plaatse en nog andere kanalen. Die informatie zet ook mocktails-recepten in het vizier. De mocktails, of cocktails zonder alcohol, genieten meer en meer bijval en niet alleen bij de jeugd. De benaming komt uit het Engelse woord ‘mock’ dat staat voor ‘nep’. Daarnaast sporen we ook de lokale kruideniers en andere drankverkopers aan om hun alcoholvrij aanbod in de kijker te zetten. Ook willen wij het gemeentepersoneel sensibiliseren voor een maand alcoholvrij door gebruik te maken van onder meer interne informatiekanalen”, houdt Bianca voor.


Wie jij ook deelnemen? Schrijf je dan gratis in voor de nieuwsbrief op de website www.tourneeminerale.be . Dan krijg je tal van tips om het een maand vol te houden. Je kan ook gewoon de fb pagina van tournée minérale liken, zo ben je up-to-date en kan je filmpjes bekijken van experten die aan het woord komen rond het thema alcohol.

Wil je graag een lekkere mocktail maken op basis van je voorkeuren qua smaak? Probeer dan zeker de mocktailmixer op de website en probeer zelf een leuke mocktail uit voor gasten die je eerstweeks over de vloer krijgt.

Wil je je eigen drankgebruik eens in kaart brengen? Dat kan dan via de alcoholcalculator, eveneens te vinden op dezelfde website.

Dit nieuwsbericht delen: